25 pages by Akis Sadexis

25 pages by Akis Sadexis
25 PAGES BY AKIS SADEXIS : * HereticaFilosofia * Akis Sadexis * ΑιρετικήΦιλοσοφία * No Religions-Χωρίς Θρησκείες * ALL WE ARE RACISTS. WITH THE RACISTS. -Όλοι είμαστε ρατσιστές. Αλλά με τους ρατσιστές * SKG - Salonica - Selanik - סלוניקי- Salonique - سالونيك - Thessaloniki * " movement of free citizens" -‘’Κίνηση Ελεύθερων Πολιτών’’ - * I DEMAND - I DREAM OF A WORLD ΑΠΑΙΤΩ, ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ έναν κόσμο * Δεν έχει σημασία τι λέω, πρόσεξε τι εννοώ. Δεν έχει σημασία τι λες, αλλά σε ποιόν τα λες * ElGURU * PHILOSOPHICAL DEMOCRACY - ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ * InternationalismOecumenical * HereticaFilosofia.blogspot.com * The.Bigger.Philosophers * SadeVanzelo * SadeVanzelo-Σχεδιαστής * Leonardo DA VINCI * SadIcons * SADιΠοίηση * Anti-Racist Slogan of all Time * HERETICA FILOSOFIA by Akis Sadexis - YouTube *https://plus.google.com/u/0/115495858259733880175/posts * https://www.instagram.com/akis.sadexis/ * SSΔD3VΔNZ3LO (@AkisSadexis) | Twitter https://twitter.com/SDXZV - AKIS SADEXIS @SDXZV

Το πιό Αντιρατσιστικό σύνθημα όλων των εποχών (original-56 words)

Το πιό Αντιρατσιστικό σύνθημα όλων των εποχών (original-56 words)
Το πιό Αντιρατσιστικό σύνθημα όλων των εποχών (original-56 words) : Αν ο Χριστός σας είναι Εβραίος, το αυτοκίνητο σας ιαπωνικό, η πίτσα που τρώτε ιταλική, η δημοκρατία σας ελληνική, οι αριθμοί σας αραβικοί, τα γράμματά σας λατινικά, οι πολυεθνικές αμερικάνικες, η μουσική σας τσιγγάνικη, οι λέξεις σας βαλκάνιες, τα φαγητά σας τούρκικα, οι φουστανέλες αλβανικές, τα γαλακτοκομικά σας βουλγάρικα, τότε γιατί ο γείτονάς σας είναι ξένος? SADEXIS AKIS (May 2010)

anti-racist slogan of all time

Anti-Racist Slogan of all Time :
If Christ is a Jew, your car Japanese, pizza you eat Italian, Greek your democracy, your letters Latin, American multinationals, your numbers are Arabic, your music Gypsy, your words Balkans, your food Turks, Albanian fustanellas, your dairy Bulgarian, why your neighbor is a stranger ?
Akis Sadexis (May 2010)

I dream

I dream

manifesto SADEXI AKI

"ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΙ ΛΕΩ. ΠΡΟΣΕΞΕ ΤΙ ΕΝΝΟΩ. ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΙ ΛΕΣ. ΑΛΛΑ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΤΑ ΛΕΣ."

I DEMAND - I DREAM OF A WORLD WITHOUT : FRONTIERS, RELIGION, RACISTS, ADDICTIONS, MURDERS, ABUSE, PAEDERASTS, DRUGDEALINGS, ARMY, POVERTY, GAMBLING, GUNS, EXPLOITATION, DOGMA, CENSORSHIP, HATE, ANIMAL ABUSE, REFUGEES, PARADES, THOSE WHO ARE KEPT IN THE DARK.
I DEMAND - I DREAM OF A WORLD FOR : DIALOGUE, BOOKS, RECYCLING, RELIGIOUS TOLERANCE, FREEDOM, CREMATION, TRANSPLANTS, EDUCATION, FRIENDSHIP, LOGIC, ENVIRONMENT, TRAVELLING, SEPARATION OF THE CHURCH FROM THE STATE, RESPECT, INDEPENDENCE, SCIENCE, MINORITY, ECOLOGY, LIVING TOGETHER FREE, PROTECTING ANIMALS, CIVILIZATION, HEALTH.
JUSTICE A WORLD WITH LESS CHILDREN, BECAUSE THE NEXT GENERATIONS WILL SUFFER.
THE WHOLE PLANET IS OUR PLACE.
APART FROM THE PLACE WE LIVE OR THE PLACE WE WERE BORN. WE ARE ALL BROTHERS, DESPITE OUR SEX OR RACE.
SADEXIS AKIS

.

Σάββατο, 12 Νοεμβρίου 2011

Μια έκθεση «σπάει» τον κώδικα του LEONARDO DA VINCI

Τρία «αινίγματα» αναζητούν λύσεις μέσα από το εικαστικό γεγονός της χρονιάς, που έκανε ρεκόρ εισιτηρίων πριν καν ανοίξει τις πύλες του. Ο homo universalis της Αναγέννησης αποκαλύπτεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου 

Είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ. Εχει κάνει ρεκόρ προπώλησης εισιτηρίων. Τα ασφάλιστρα για τα εννέα έργα-σταρ που φιλοξενεί έφτασαν το αστρονομικό ποσό των 3,85 δισ. ευρώ. Για χάρη της η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου προγραμματίζει να παραμείνει ανοιχτή έως και ανήμερα την Πρωτοχρονιά, ενώ έχει προβλέψει ιδιαίτερα διευρυμένο ωράριο για να καταφέρει να εξυπηρετήσει όλους όσοι θελήσουν να την επισκεφθούν.
Είναι η έκθεση-αφιέρωμα στην παραγωγικότερη περίοδο του homo universalis Λεονάρντο ντα Βίντσι. Στα 17 χρόνια (1482-1499) που ο κορυφαίος ζωγράφος, γλύπτης, μηχανικός, αρχιτέκτονας, βοτανολόγος κι εφευρέτης παρέμεινε στην αυλή του ισχυρού άνδρα του Μιλάνου, Λουδοβίκου Σφόρτσα.
Οι πρώτες κριτικές από τους ειδικούς που την επισκέφθηκαν από την Τετάρτη, οπότε κι υποδέχεται επισήμως τους φιλότεχνους, μιλούν για μια έκθεση-εμπειρία την οποία «μόνο μία φορά μπορεί να έχει κάποιος στη ζωή του». Οι κόντρες μεταξύ των ειδικών γεμίζουν σελίδες επί σελίδων στις εφημερίδες για το αν όλα τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι αυθεντικά του αναγεννησιακού καλλιτέχνη.
Βεβαίως ολόκληρη η έκθεση-φαινόμενο δεν αποτελείται μόνο από εννέα έργα τέχνης. Πλαισιώνεται με ακόμη 50 σχέδια του πρωτοποριακού καλλιτέχνη, που έφερε μία από τις μεγαλύτερες καινοτομίες στην ιστορία της τέχνης: απεικόνισε στον καμβά του πρόσωπα που αισθάνονται και σκέφτονται, που αντιδρούν σε όσα συμβαίνουν γύρω τους, με χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα τους μαθητές του Ιησού στον «Μυστικό Δείπνο» που θορυβούνται, λογομαχούν, οπισθοχωρούν, φωνάζουν στην ανακοίνωση της προδοσίας, ενώ μέχρι τότε απεικονίζονταν γαλήνιοι στο τραπέζι.
Είναι δυνατόν όμως ο πολυπράγμων Λεονάρντο να άφησε πίσω του τόσο φτωχό - σε αριθμό - ζωγραφικό έργο; Είναι. Διότι ο ιδιοφυής ντα Βίντσι δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί σε έναν μόνο τομέα. Η πολυδιάσπαση των ενδιαφερόντων του δεν του επέτρεπε να ολοκληρώσει τους πίνακές του. Εξάλλου τον γοήτευαν περισσότερο η έρευνα και οι ανακαλύψεις παρά η εφαρμογή τους.
Αποτέλεσμα; Ο Λεονάρντο καταδιώκεται σε όλη του τη ζωή από παραγγελιοδόχους που του ζητούσαν να ολοκληρώσει τα έργα για τα οποία είχε προπληρωθεί, την ώρα που ο Μιχαήλ Αγγελος σε όλη τη διάρκεια του βίου του κυνηγούσε πάτρωνες που δεν τον είχαν πληρώσει! Τα μεγάλα αινίγματα που ωστόσο καλείται να λύσει η έκθεση-υπερπαραγωγή είναι τρία. Είναι δυνατόν ένας πίνακας που αγοράστηκε προς 52 ευρώ να αποδεικνύεται αυθεντικό έργο του δημιουργού της «Μόνα Λίζα» και να εκτιμάται σε 145 εκατ. ευρώ; Είναι δυνατόν ένας ομοφυλόφιλος, όπως ο Λεονάρντο - είχε κατηγορηθεί δυο φορές για σοδομισμό κι είχε φυλακιστεί, ενώ λέγεται πως αυτός ήταν κι ο λόγος που εγκατέλειψε τη Φλωρεντία και μετακόμισε στο Μιλάνο -, να έχει αναπτύξει σχέση πάθους με τις γυναίκες, τουλάχιστον μέσα από τους καμβάδες του; Είναι δυνατόν ο καλλιτέχνης που μετά βίας ζωγράφισε 20 έργα τέχνης, να έφτιαξε δύο με το ίδιο θέμα; Η έκθεση μπορεί να μην έχει στους τοίχους της τα δυο πιο διάσημα έργα του Λεονάρντο: τον «Μυστικό Δείπνο» και τη «Μόνα Λίζα», που φαίνεται να αντικαθίσταται από την εξίσου γοητευτική «Κυρία με την ερμίνα». Ομως δεν σημαίνει πως δεν θα επιχειρήσει να ρίξει φως στα μυστήρια του σπουδαίου αναγεννησιακού καλλιτέχνη.
Τη δικαίωση μέσω της λονδρέζικης έκθεσης ψάχνει να βρει ένας «Χριστός Σωτήρας του Κόσμου» που το 1958 άλλαξε χέρια για 52 ευρώ. Το 2005 πέρασε στην ιδιοκτησία ενός ανώνυμου αμερικανικού κονσόρτσιουμ (κοινοπραξία) και μόλις φέτος, κι αφού συντηρήθηκε, θεωρήθηκε πως δεν είναι δημιουργία του Λεονάρντο. Και μόνο η ιδέα ότι στη λίστα των αυθεντικών έργων προστίθεται ακόμη ένα - άποψη που βρίσκει αντίθετη μερίδα των ειδικών - αποδείχθηκε αρκετή για να εκτινάξει την αξία του έργου στα 145 εκατ. ευρώ.
Αν και επισήμως δεν έχει εκτιμηθεί ο «Χριστός Σωτήρας», η αγορά βοά πως η παρουσία του και μόνο στην έκθεση αρκεί για να του προσδώσει κύρος και να ανεβάσει την τιμή του, ώστε μετά το πέρας της να πωληθεί και να αναδειχθεί σε ένα από τα ακριβότερα έργα τέχνης. Ωστόσο οι υποστηρικτές - όλοι τους καταξιωμένοι επιστήμονες - επιμένουν πως αναγνωρίζουν το αριστερό χέρι του καλλιτέχνη στο έργο, ενώ οι αντίπαλοι βλέπουν το χέρι ενός ταλαντούχου μαθητή του και εκτιμούν πως η Πινακοθήκη παίρνει μεγάλο ρίσκο που το εκθέτει.
Δεύτερο μυστήριο που αναδεικνύεται στην έκθεση είναι το γεγονός ότι από τα πέντε πορτρέτα που κατάφεραν να διανύσουν τα 500 χρόνια που τα χωρίζουν από την εποχή μας, τα τέσσερα είναι γυναικεία και το πέμπτο απεικονίζει έναν νεαρό μουσικό. Γιατί όμως ο ομοφυλόφιλος Λεονάρντο - άποψη που έχει υποστηριχθεί και από τον πατέρα της ψυχανάλυσης Ζίγκμουντ Φρόιντ - ζωγραφίζει γυναίκες;
Μπορούσε ο ομοφυλόφιλος Λεονάρντο να γοητευτεί - ή και να διεγερθεί - από μια γυναίκα; Διότι πολλοί πιστεύουν πως είναι τόσος ο θαυμασμός του για τη 16χρονη ερωμένη του Λουδοβίκου Σφόρτσα, Σεσίλια Γκαλεράνι - γνωστή και ως «Κυρία με την ερμίνα», η οποία θεωρείται το αντίπαλον δέος της «Μόνα Λίζα» -, που έχει αποτυπωθεί με τέτοιο τρόπο, σαν να ήθελε κι εκείνος να κοιμηθεί μαζί της. Η αναζήτηση μίας ακόμη καινοτομίας είναι η απάντηση. Διότι ο πρωτοπόρος Λεονάρντο μέσα από τα γυναικεία πορτρέτα του κατάφερε να ξεπεράσει ακόμη και τον δάσκαλό του Αντρέα ντελ Βερόκιο, που δημιουργούσε πορτρέτα εκπληκτικά μεν, άψυχα δε. Εκείνος είδε τις γυναίκες σφαιρικά ως ανθρώπινα όντα. Δεν στάθηκε στην εξωτερική τους ομορφιά, αλλά προσπάθησε να μετατρέψει τα μάτια τους σε παράθυρα της ψυχής. Και για να το πετύχει επιλέγει να ντύνει ακόμη και τις αριστοκράτισσες με απλά ρούχα, ώστε να μην αποσπά το βλέμμα του θεατή από το πρόσωπο.
Και το μυστήριο με την «Παναγία των Βράχων» που εμφανίζεται εις διπλούν - παρά το γεγονός ότι ο Λεονάρντο ζωγράφισε ελάχιστα έργα; Η μία εκδοχή αποτελεί την πρώτη παραγγελία που δέχτηκε το 1480 από την Αδελφότητα των Φραγκισκανών Μοναχών στο Μιλάνο. Οταν ο καλλιτέχνης ολοκλήρωσε το έργο του, θεώρησε ότι η αμοιβή που είχε συμφωνήσει ήταν χαμηλή κι αποφάσισε να το πουλήσει σε ιδιώτη - τελικά αυτό κατέληξε στο Μουσείο του Λούβρου, το οποίο και το δανείζει τώρα στο Λονδίνο. Το δεύτερο έργο - που ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου - φιλοτεχνήθηκε 23 χρόνια αργότερα με το ίδιο θέμα ελαφρά τροποποιημένο για να καλύψει το κενό στο παρεκκλήσι. Ωστόσο οι θεωρίες και τα μυστικά που πολλοί «βλέπουν» πίσω ειδικά από το έργο του Λούβρου δεν έχουν τελειωμό κι έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή μετά τη δημοσίευση του «Κώδικα Ντα Βίντσι».


LEONARDO DA VINCI, Επιμέλεια: Δρ. Πασχάλη Χριστοδούλου 

Έκθεση για το έργο του ως ανατόμου σχεδιαστού, αρχιτέκτονα, μηχανικού στην Θεσσαλονίκη στον Μύλο (20 Φεβρουαρίου – 5 Ιουνίου 2011) 

Ο Leonardo da Vinci (1452-1519) ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, μηχανικός, επιστήμονας γεννήθηκε στο VINCI κοντά στην Φλωρεντία και πέθανε στο κάστρο της Clou κοντά στην πόλη Amboise της Γαλλίας. Έζησε κυρίως στην Φλωρεντία και στο Μιλάνο πριν αναχωρήσει για την Γαλλία το 1516 μετά από πρόσκληση του βασιλέως της Γαλλίας Φραγκίσκου του 1ου. Είναι κατ΄αρχήν γνωστός ως ζωγράφος δημιουργός της JOCONDA (1503-04) που βρίσκεται στο Λούβρο της Παναγίας των Βράχων (1495-1508) Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη και του Μυστικού Δείπνου (1494-97) Μιλάνο. Σύγχρονος και αντίπαλος του Μιχαήλ Αγγέλου, ενδιαφέρθηκε για όλους τους κλάδους της τέχνης και της επιστήμης, όπως το μαρτυρούν τα γραπτά του και τα εκπληκτικά σημειωματάρια σχεδίων του. Σ΄αυτά τα σχέδια η γραφή είναι ανάποδα και χρειάζεται ένας καθρέπτης για να διαβαστούν. 

Στην έκθεση στον Μύλο προβάλλεται κυρίως το έργο του ως ανατόμου, σχεδιαστού, γεφυροποιού, αρχιτέκτονα, μηχανικού πολεμικών μηχανών και οχυρώσεων, εφευρέτου, homo universalis της Αναγεννήσεως. Σε οκτώ αίθουσες σε δύο κτίρια του Μύλου στην Ν.Δ. Θεσσαλονίκη απέναντι από το εργοστάσιο του FIX εξεπέδησαν μακέτες έργων του LEONARDO DA VINCI και αντίγραφα των σημειωματαρίων του. 

Οι εξής οκτώ πίνακες αναφέρονται στα αντίστοιχα εκθέματα: Πίνακας 1 Η ζωή του Χρονολόγιο Πίνακας 2 Ο Λεονάρντο και το ανθρώπινο σώμα Πίνακας 3 Ο Λεονάρντο και το υγρό στοιχείο. Πίνακας 4 Ο Λεονάρντο και το όνειρο της πτήσης. Πίνακας 5 Ο Λεονάρντο και η τεχνολογία του πολέμου. Πίνακας 6 Ο Λεονάρντο σχεδιαστής οχυρωματικών έργων και πολεοδομίας. Πίνακας 7 Γεωμετρία και Τεχνολογία, Από τη θεωρία στην πράξη Πίνακας 8 Η μέτρηση του χρόνου, Κλεψύδρες και ρολόγια 

Δύο διατυπώσεις του Λεονάρντο που ήταν επίσης ποιητής και φιλόσοφος προβλήθηκαν σε πλαίσιο, στην έκθεση (ελληνικά και αγγλικά) «Η απλότητα είναι η αρτιότερη σύνθεση» «Αναζήτησε την αναλογία όχι μόνον στους αριθμούς και τα μέτρα, αλλά και στους ήχους, τα βάρη, τον χρόνο και τις θέσεις και σε όσες δυνάμεις υπάρχουν» 

Την έκθεση την επισκέφθηκαν περισσότερα από 35.000 άτομα. Ο υπογράφων πήγε περί τα τέλη Μαίου δύο φορές. Την πρώτη φορά με φίλους και την δεύτερη μόνος του για φωτογράφιση. Καταγράφω τους τίτλους από τις φωτογραφίες που τράβηξα: 1) Σημειωματάριο, Σχέδιο μιας μηχανής για το γυάλισμα στρογγυλών καθρεφτών και μελέτη μιας υδραυλικής αντλίας (1510-1515) 2) Σημειωματάριο, Δύο τύποι διαβήτη και μια μηχανή ρήψης λίθων (1493-1494) 3) Σημειωματάριο. Μελέτες για τη ροή των υδάτων, 4) Σημειωματάριο, Μελέτες για την ανάπτυξη των δέντρων (1490-1500) 5) Πρότυπο πλωτής γέφυρας σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1490. Η γέφυρα αυτή, που θα βρισκόταν στην κοίτη ενός ποταμού περιστρέφεται γύρω από έναν άξονα και στέκεται κάθεται στο ρεύμα. Τη βάση της αποτελούν ξύλινα βαρέλια και ο χειρισμός της γίνεται με ένα βαρούλκο. 6) Πρότυπο διώροφης γέφυρας σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1487-1489. Ο πάνω όροφος της γέφυρας προορίζεται για τους πεζούς, ο κάτω για τα οχήματα. Ο στόχος της ήταν να αποσυμφορήσει την κυκλοφορία. Ο Λεονάρντο συνέλαβε την ιδέα αυτή όταν επεξεργαζόταν τα σχέδια του για μια ιδανική πόλη. Έπρεπε να περιμένουμε τον 19ο αιώνα για να κτιστεί γέφυρα τέτοιου τύπου. 7) Πρότυπο πλοίου με διπλό κύτος σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1487-1489. Το πρότυπο αυτό εξηγεί την ιδέα του Λεονάρντο για την κατασκευή ενός πλοίου το οποίο δεν θα βυθιζόταν ακόμη κι αν δεχόταν επίθεση. Αν το εξωτερικό κύτος καταστρεφόταν, το νερό θα εισέρρεε στο μεσοδιάστημα και το σκάφος θα παρέμενε σταθερό στην επιφάνεια. Αυτή η αρχή του διπλού κύτους χρησιμοποιείται στη σύγχρονη ναυπηγική 8) Πρότυπο πλοίον με υδροτροχό, σύμφωνα μ΄ένα σχέδιο του 1495 9) Πρότυπο της γέφυρας πάνω από τον Κεράτιο κόλπο σύμφωνα μ΄ένα σχέδιο του 1502-1503. 10) Πρότυπο ελικοπτέρου, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1486-1490 11) Πρότυπο πολυβόλου, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1482 12) Πρότυπο άρματος, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1485 13) Πρότυπο μηχανής χάραξης σπειρωμάτων κοχλία (τόρνος) σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1482. 14) Πρότυπο παλάγκου, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1482 15) Πρότυπο τυπογραφικής μηχανής, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1495-1500 16) Πρότυπο αυτοκινήτου, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1489 17) Πρότυπο ωρολογιακού μηχανισμού με ελατήριο, σύμφωνα με ένα σχέδιο του 1493 18) Έκθεση βιβλίων που αναφέρονται στον LEONARDO DA VINCI. 19) Εξωτερική όψη του ενός κτιρίου του Μύλου, όπου γινόταν η έκθεση για τον DA VINCI. 20) Ο άνθρωπος του Βιτρουβίου. Χαρακτηριστικό σχέδιο του LEONARDO που δείχνει πρότυπο ανθρώπου εντός κύκλου. Οι αναλογίες ακολουθούν τον κανόνα της χρυσής τομής. 

Η ζωή του 

1452 Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι γεννιέται στο Βίντσι. Πατέρας του είναι ο συμβολαιογράφος Σερ Πιέρο. 1469 Η καλλιτεχνκή σταδιοδρομία του Λεονάρντο ξεκινά στη Φλωρεντία, στο εργαστήριο του Αντρέα ντελ Βερόκιο. Συμμετέχει στη Βάπτιση του Χριστού (1472) 1471 Υπό την επίβλεψη του Βερόκιο, τοποθετείται η χρυσή σφαίρα στην κορυφή του τρούλου του Καθεδρικού ναού της Φλωρεντίας. 1472 Ο Λεονάρντο εισέρχεται στη συντεχνία του Αγίου Λουκά ως ζωγράφος 1473 Ο Λεονάρντο σχεδιάζει το τοπίο του Άρνου 1476 Ο Λεονάρντο κατηγορείται για ομοφυλοφιλία, αλλά απαλλάσσεται. 1478 Ο Λεονάρντο καταγράφει τις πρώτες του μελέτες στον Ατλαντικό Κώδικα. 1482 Ο Λεονάρντο προσφέρει τις υπηρεσίες του στον Λουδοβίκο Σφόρτσα, Δούκα του Μιλάνου Μετακομίζει στο Μιλάνο και ιδρύει την «Ακαδημία Λεονάρντο ντα Βίντσι» 1483 Αναλαμβάνει να ζωγραφίσει ένα έργο για το βωμό του παρεκκλησίου του Αγίου Φραγκίσκου του Μιλάνου. Ζωγραφίζει την Παναγία των βράχων. 1490 Σχεδιάζει τις Αναλογίες της ανθρώπινης μορφής, το έργο που είναι γνωστό ως Ο Άνθρωπος του Βερούβιου. 1493 Μελέτες για το Άλογο του Σφόρτση. 1495-97 Στο Μιλάνο, ο Λεονάρντο εργάζεται για τη νωπογραφία Ο Μυστικός Δείπνος στην τραπεζαρία της Σόνια Μαρία ντέλλε Γκράτσιε. 1409 Ο Λεονάρντο μελετά την κατασκευή γεφυριών. 1500 Ο Λεονάρντο επιστρέφει στη Φλωρεντία. Επίσκεψη στη Ρώμη. 1502 Ο Λεονάρντο αναλαμβάνει καθήκοντα στρατιωτικού μηχανικού στην υπηρεσία του Καίσαρα Βοργία. 1503 Ο Λεονάρντο αρχίζει την προσωπογραφία της Λίζα ντελ Τζοκόντο, που θα μείνει γνωστή ως Μόνα Λίζα. 1506-13 Ο Λεονάρντο ταξιδεύει και πάλι στο Μιλάνο (1506). Αποδέχεται την πρόσκληση του Πάπα Λέοντα Ι΄ και πηγαίνει στη Ρώμη (1513). 1516 Ο Λεονάρντο πηγαίνει στη Γαλλία, μαζί με τον Μέλτζι και τον Σαλά. Διαμένει στο Κάστρο της Κλου, κοντά στην Αμπουάζ. Ζωγραφίζει την Αυτοπροσωπογραφία του. 1519 Στις 2 Μαίου του 1519 ο Λεονάρντο ντα Βίντσι πεθαίνει στην Κλού, στην ηλικία των 67 ετών 

Χρονολόγιο 

Από το 1472 ο Λεονάρντο άρχισε να ασχολείται με το ανθρώπινο σώμα και ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που διενήργησε ανατομικές μελέτες. Οι έρευνές του μας έδωσαν μια νέα, πιο ρεαλιστική αποτύπωση της ανθρώπινης μορφής. Οι μελέτες του είχαν επηρεαστεί από το έργο του γιατρού Μαρκαντόνιο ντέλλα Τόρε, ο οποίος δίδασκε στο Πανεπιστήμιο της Παβίας. Ωστόσο, την εποχή εκείνη οι νόμοι ήταν περιοριστικοί και η Εκκλησία απαγόρευε τη νεκροτομή. Οι επιστήμονες του 15ου αιώνα δεν είχαν πολλά πτώματα για έρευνα στη διάθεσή τους. Οι δεισιδαιμονίες βασίλευαν, ακόμη και οι ίδιοι οι φοιτητές απέφευγαν να έρθουν σε επαφή με τα νεκρά σώματα. Όλα αυτά όμως δεν ήταν αρκετά για να αποτρέψουν τον Λεονάρντο από τις νεκροτομές. Άνοιγε με το πριόνι οστά και κρανία, έγδερνε το δέρμα για να μελετήσει καλύτερα το νευρικό και μυϊκό σύστημα. Μέχρι το 1515 θα πρέπει να είχε μελετήσει την ανατομία περισσότερων των 30 πτωμάτων, ανδρών και γυναικών. 

Οι ανατομικές του σπουδές έδωσαν νέα ώθηση στην έρευνα γύρω από τη δομή και τη μηχανική του ανθρώπινου σώματος. Έριξαν νέο φως στη μελέτη της ανάπτυξης τόσο των επιμέρους οργάνων όσο και ολόκληρου του σώματος, από το στάδιο του εμβρύου μέχρι την πλήρη ωριμότητα του ενήλικα. Τα ενδιαφέροντά του επικεντρώνονταν στη λειτουργία των οργάνων και των μυών, της καρδιάς και των πνευμόνων, του κυκλοφορικού και του αναπνευστικού συστήματος. Οι ανατομικές έρευνες του Λεονάρντο μας άφησαν μια εξαιρετική αποτύπωση του ανθρώπινου σώματος, η οποία χαρακτηρίζεται από την καλλιτεχνική της ζωντάνια όσο και από την επιστημονική της ακρίβεια. 

Ο Λεονάρντο και το ανθρώπινο σώμα 

Οι υδρομηχανικές μελέτες του Λεονάρντο περιλαμβάνουν υδραστατικές και υδροδυναμικές έρευνες, καθώς και υπολογισμούς υδραυλικής μηχανικής. Μεγαλόπνοες ήταν οι θεωρίες του για την ανάπλαση της κοιλάδας του Άρνου προς όφελος της Φλωρεντίας. Ο Ατλαντικός Κώδικας περιλαμβάνει τις πρώτες έρευνες και τα προκαταρκτικά σχέδια για την εκτροπή και τον έλεγχο του Άρνου. Αμέσως μετά τη Φλωρεντία, ο ποταμός θα εκτρεπόταν στο ύψος του Πράτο και της Πιστόια. Στη συνέχεια, θα διασταυρωνόταν με τους ορεινούς χειμάρρους των Απένινων, τους οποίους θα διέσχιζε μέσω μιας υδάτινης γέφυρας. Η επαναχάραξη της κοίτης του θα άρδευε γη που ακόμη και σήμερα παραμένει χέρσα. 

Εξαιτίας των πολιτικών εντάσεων ανάμεσα στη Φλωρεντία και την Πίζα, ο Λεονάρντο σκόπευε να εκτρέψει τον ποταμό με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην εκβάλλει στο λιμάνι της Πίζας. Κατά τη διάρκεια των επιστημονικών και τεχνολογικών του ερευνών το ενδιαφέρον του Λεονάρντο στράφηκε επανειλημμένως στο νερό, τον «οδηγό της φύσης». Το υγρό στοιχείο, ταυτόχρονα δώρο της ζωής και δύναμη βίαιη και καταστροφική, έπρεπε να τιθασευθεί για χάρη του ανθρώπου, των ζώων και των φυτών. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο ο Λεονάρντο εργάστηκε με τόση αφοσίωση πάνω στο νερό: ήθελε να αλλάξει τη ροή των ποταμών, να σκάψει τη γή για να ανοίξει κανάλια, να αποξηράνει τα έλη. Επιπλέον, ζωγράφισε αναρίθμητες πλημμύρες και φονικούς κατακλυσμούς με έντονα αποκαλυπτικό χαρακτήρα. Ο Λεονάρντο, επίσης, εμπνεύστηκε από τη γέφυρα του Καστέλ ντελ Ρίο και συνέλαβε την ιδέα να κατασκευάσει μια γιγαντιαία γέφυρα που θα οδηγούσε από το Πέραν στην Κωνσταντινούπολη. Με άνοιγμα αψίδας 240 μέτρα, η γέφυρα θα ένωνε την Ευρώπη με την Ασία. 

Ο Λεονάρντο και το υγρό στοιχείο 

Ο Λεονάρντο περισσότερο από κάθε άλλον ήταν ικανός να συνδυάζει τα συχνά αντιθετικά έργα της τέχνης και της επιστήμης. Με τις αναρίθμητες μελέτες και έρευνές του απέκτησε γνώσεις σε ένα ευρύ φάσμα από τομείς: από τα ποταμόπλοια μέχρι τις πτητικές μηχανές. 

Οι έρευνές του γύρω από τη δυνατότητα της πτήσης βασίστηκαν στην ιδέα ότι η μυϊκή δύναμη ήταν επαρκής για να μιμηθεί ο άνθρωπος τα πουλιά. Έτσι εξηγούνται οι πολυάριθμες προσπάθειες του Λεονάρντο για να επιτύχει μια ανεφάρμοστη ιδέα: ένα ορνιθόπτερο με κινητά φτερά. Πολύ αργότερα μόνο σχεδίασε σκάφη με σταθερά φτερά. 

Ανάμεσα στις πολλές εφευρέσεις του Λεονάρντο συμπεριλαμβάνεται και μια πτητικής μηχανή που διέθετε ένα ιδιοφυές σύστημα πλοήγησης (το πρώτο στην ιστορία της αεροπλοίας). Προσαρμοζόταν στο κεφάλι και κατεύθυνε ένα σταυρωτό πηδάλιο που το αποτελούσαν ένας κάθετος και ένας οριζόντιος άξονας. 

Ο Λεονάρντο να Βίντσι επιπλέον θεωρείται ο εφευρέτης του ελικοπτέρου. Ήταν ο πρώτος που σχεδίασε ένα σκάφος το οποίο ανυψώνεται στον αέρα σε κάθετο άξονα με τη βοήθεια ενός περιστρεφόμενου ρότορα. Ο σπειροειδής έλικας ήταν προσαρμοσμένος στην κορυφή της πτητικής μηχανής. 

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, επίσης, σχεδίασε ένα αλεξίπτωτο σε σχήμα πυραμίδας, που αποτελεί κι αυτό μέρος των πτητικών του εφευρέσεων. 

Ο Λεονάρντο επινόησε, τέλος, έναν πτητικό μηχανισμό που μπορεί να θεωρηθεί πρόδρομος του σύγχρονου ανεμόπτερου. Οι έρευνές του αυτές σηματοδοτούν την απάρχη της ελεγχόμενης πτήσης χωρίς μηχανική προώθηση. 

Ο Λεονάρντο και το όνειρο της πτήσης. 

Καθώς πλησίαζε το τέλος του 15ου αιώνα, η πολιτική αστάθεια στη Βόρεια Ιταλία και οι αδιάλειπτοι πόλεμοι απαιτούσαν εξειδικευμένους στρατιωτικούς μηχανικούς. Τα τεχνικά μέσα διεξαγωγής του πολέμου, τα αμυντικά και τα επιθετικά συστήματα έπρεπε να εξελίσσονται και να βελτιώνονται διαρκώς. Το έργο αυτό είχαν αναλάβει εξειδικευμένοι στρατιωτικοί αρχιτέκτονες και μηχανικοί. 

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι εργάστηκε ως στρατιωτικός σύμβουλος υπό τις διαταγές πολλών εργοδοτών. Με το χρόνο προσανατόλισε το ενδιαφέρον του στη μελέτη νέων προσώπων και τεχνικών για πολεμικές μηχανές και όπλα. Αντίθετα, ελάχιστα ασχολήθηκε με τη στρατηγική του πολέμου. Παρόλο που βελτίωσε την οπλική τεχνολογία και μας άφησε πολυάριθμα σχέδια και σπουδές στρατιωτικών αντικειμένων, ο Λεονάρντο μισούσε τον πόλεμο. Τον θεωρούσε «απεχθή παραφροσύνη». 

Τα μοντέλα των όπλων του Λεονάρντο διακρίνονται σε τρείς κατηγορίες: βαλλιστικές μηχανές (καταπέλτες), κανόνια και αρκεβούζια (πυροβόλα όπλα). Μελέτησε σύγχρονά του τεχνικά κείμενα γύρω από στρατιωτικά ζητήματα και με τον καιρό βελτίωσε τις μηχανικές και στρατιωτικές του γνώσεις. Πολλά οφείλει στα έργα του Αρχιμήδη, του Πλίνιου και κυρίως, του Βιτρούβιου, που τον βοήθησαν να εμβαθύνει στις μεθόδους της ρωμαϊκής στρατιωτικής τεχνογνωσίας. 

Ο γιγαντιαίος καταπέλτης είναι ένα από τα πιο γνωστά σχέδια του Λεονάρντο. Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά απεικονίζονται με κάθε λεπτομέρεια και εκπλήσσουν με το σύγχρονό τους σχεδιασμό. Δικαίως, λοιπόν, το όπλο αυτό θεωρείται μια κλασική αναπαράσταση της επιστήμης της στρατιωτικής μηχανικής. 

Στρατιωτική μηχανική Ο Λεονάρντο και η τεχνολογία του πολέμου 

Οι πολιτικές διαμάχες ανάμεσα στη Γαλλία, τη Νάπολη, το Μιλάνο, τη Βενετία και το Βατικανό κατά τη διάρκεια του 15ου και του 16ου αιώνα συχνά κατέληγαν σε θερμά επεισόδια. Οι πόλεμοι και οι στρατιωτικές συγκρούσεις είχαν αυξήσει τις ανάγκες για οχυρωματικά έργα και στρατιωτική μηχανική. 

Οι αρχιτέκτονες του 15ου αιώνα ήσαν εξίσου έμπειροι και στην κατασκευή οχυρωματικών έργων. Τα αρχιτεκτονικά ζητήματα όπως και η τέχνη της κατασκευής οχυρωματικών έργων είχαν απασχολήσει σε βάθος τον Λεονάρντο ντα Βίντσι. Μεταξύ του 1490 και του 1505 εργάστηκε ως στρατιωτικός αρχιτέκτονας και μηχανικός υπό τις διαταγές πέντε διαφορετικών ηγεμόνων, μεταξύ άλλων του Λουδοβίκου Σφόρτσα και του Καίσαρα Βοργία. Στην ηλικία των 30 ετών, ο Λεονάρντο έγραψε μια επιστολή στον Δούκα Λουδοβίκο τον Μαυριτανό προσφέροντάς του τις υπηρεσίες του. Εκεί απαριθμούσε τα ταλέντα του: από αυτά τα 30 αφορούσαν τεχνικά ζητήματα και μόνον 6 σχετίζονταν με τις καλές τέχνες. 

Επίσης, ο Λεονάρντο ως αρχιτέκτονας ασχολήθηκε και με τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Περίφημες είναι οι προτάσεις του για την ανάπλαση της πόλης του Μιλάνου. 

Η επιδημία της πανώλης του 1484-85 εξολόθρευσε το ένα τρίτο του πληθυσμού του Μιλάνου. Ο Λεονάρντο πρότεινε τη ριζική αναμόρφωση της πόλης. Η ιδανική πόλη που σχεδίασε θα εκτεινοταν σε δύο επίπεδα και θα περιελάμβανε πολλές βελτιώσεις στο σύστημα υγιεινής και στη διάταξη των λειτουργιών της πόλης. 

Το 1517 ο Βασιλιάς Φραγκίσκος Α της Γαλλίας ανέθεσε στον Λεονάρντο να εκπονήσει τα πολεοδομικά σχέδια της Ρομορανίας της νέας πρωτεύουσας του κράτους του. Το σχέδιο αυτό όμως δεν υλοποιήθηκε ποτέ. 

Ο Λεονάρντο σχεδιαστής οχυρωματικών έργων και πολεοδομίας 

Οι καλλιτεχνικές έρευνες του Λεονάρντο που ενέπνευσαν πολλούς. Σκοπός του ήταν να σχεδιάσει μηχανισμούς που θα διευκόλυναν τις αναρίθμητες εργασίες που εκτελούσαν οι άνθρωποι γύρω του. Η δουλειά θα έπρεπε να γίνεται ταχύτερα και λιγότερο επίπονα, χωρίς όμως να χάνει το ρυθμό της. 

Τα σχέδια του Λεονάρντο μας δείχνουν σε βάθος ποια ήταν η των μηχανικών τεχνών στα τέλη του 15ου αιώνα. Ο Λεονάρντο, πειραματιζόμενος με τα βασικά στοιχεία των μηχανών του, προσπάθησε να διατυπώσει καθολικούς νόμους. 

Κάθε φορά που έβρισκε τη λύση ενός τεχνικού προβλήματος σχεδίαζε τα μέρη του συνόλου, κατέγραφε τα στάδια της λειτουργίας της μηχανής και συζητούσε βαθύτερα ζητήματα που σχετίζονταν με το εκάστοτε θέμα. Στη συνέχεια, έστρεφε το ενδιαφέρον του σε έναν καινούργιο στόχο. Ωστόσο, δεν έμενε ποτέ πλήρως ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα και συχνά σχεδίαζε μια παραπλήσια εφεύρεση για να επαναδιαπραγματευτεί το ίδιο πρόβλημα από μια καινούργια οπτική γωνία. 

Η γεωμετρία έπαιζε σημαντικό ρόλο στις εφευρέσεις του. Το ενδιαφέρον του Λεονάρντο για τη γεωμετρία τροφοδοτήθηκε από τη φιλία του με τον Λούκα Πατσιόλι, έναν από τους κορυφαίους μαθηματικούς του 15ου αιώνα. Ο φραγκισκανός μοναχός Πατσιόλι έφτασε στο Μιλάνο το 1496 και μπήκε στην υπηρεσία του Λουδοβίκου του Μαυριτανού. Είναι βέβαιο πως ο Λεονάρντο επηρεάστηκε από τον Πατσιόλι στη μελέτη των χειρογράφων του Ευκλείδη. 

Το 1497 περίπου ο Λεονάρντο ντα Βίτσι και ο Λούκα Πατσιόλι συνεργάστηκαν στο έργο Περί θεϊκών αναλογιών. 

Γεωμετρία και τεχνολογία Από τη θεωρία στην πράξη 

Ο Λεονάρντο ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μέτρηση του χρόνου και την κατασκευή ρολογιών. Ήταν εξοικειωμένος με τα σημαντικά χρονομετρικά όργανα της εποχής του: τα ρολόγια του Μπρουνελέσκι και του Αλμπέρτι, το αστρονομικό ρολόι του Λορέντζο ντέλλα Βολπάια και το Αστράριο του Ντόντι, το οποίο θεωρούσαν τότε ένα μηχανικό θαύμα. 

Ο Λεονάρντο μας άφησε σχέδια για κλεψύδρες, υδραυλικά ρολόγια και μηχανικά ρολόγια. Πιο πολύ τον γοήτευαν τα μηχανικά ρολόγια, γιατί με αυτό μπορούσε για πρώτη φορά να μετρηθεί ο χρόνος με απόλυτη ακρίβεια. Τα ρολόγια αυτά απεικονίζονται στα σχέδια του Λεονάρντο με κάθε λεπτομέρεια – μηχανισμός τους, οι δείκτες τους και οι αριθμοί στην οθόνη, οι αναστολείς, τα γρανάζια και το σύστημα κωδωνισμού. Τα έλυνε και μελετούσε τα εξαρτήματά τους, ανέλυε τη δομή τους και παρατηρούσε προσεκτικά τη δυναμική της κίνησής τους. 

Ο Λεονάρντο, μάλιστα, ενσωμάτωσε έναν ωρολογιακό μηχανισμό στο σχέδιο μιας πτητικής μηχανής. Η κατασκευή του προτύπου έδειξε καθαρά πως το σύστημα προώθησης της πτητικής μηχανής βασιζόταν στη μηχανική λειτουργία του ρολογιού. 

Οι επιστάμενες μελέτες και έρευνες του Λεονάρντο ήταν στα μεταγενέστερα χρόνια μια από τις θεμελιώδεις πηγές γνώσης στον τομέα της μέτρησης του χρόνου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου